Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

Ο Gainsbourg και ο Αντιήρωας

Ν: Έβλεπα την ταινία του Serge Gainsbourg.

A: E; Τί;

Ν: Εβραίος μουσικός που έζησε στη Γαλλία και μεσουράνησε με τις επαναστατικές για την εποχή του μουσικές. Έπαιξε διάφορα είδη μουσικής ήταν και ζωγράφος και στιχουργός και συνθέτης.

Α: Χμμ...

Ν: Είχε και διαταραγμένη προσωπικότητα.

Α: Η διαταραγμένη προσωπικότητα είναι μπόνους;

Ν: Ήταν και κακάσχημος. Είχε όμως και τις ωραιότερες γυναίκες τις εποχής και έχει γράψει το je t' aimes, που είναι πασίγνωστο αισθησιακό κομμάτι.

Α: Χμμμ...

Ν: Στην ταινία εμφανίζεται σαν ανθρωπόμορφο ξωτικό με τεράστια μύτη.

Α: Δε κατάλαβα αυτός μουσική παίζει ή είναι απλά τρελός κι άσχημος;

N: Aυτό είναι το πιασάρικο της ταινίας. Ξεκίνησε σα ζωγράφος, αλλά φυτοζωούσε. Έπαιζε πιάνο σε ένα μπαρ για να τα βγάζει πέρα, μετά το γύρισε σε σύνθεση και το τραγούδι. Έγινε κι ηθοποιός σε κάποια φάση. Ήταν πάντα κακάσχημος.

Α: Όλα τα ‘κανε δηλαδή...

Ν: Nα τη δείς.

Α: Μπα, βαριέμαι. Την απέρριψα ήδη την ταινία...

Ν: Κακώς! Αφού κάθεσαι, δες την κι απέρριψε τη μετά.

Α: Τί να κάτσω να δω; Δε βλέπω γιατί πρέπει να φάω στη μάπα τον μούγγουνα... Αλλά αυτός είναι ο σύγχρονος φασισμός της τέχνης φίλε μου, άμα δεν είσαι έκτρωμα, είσαι απολίτιστος. Ντε και σώνει εκεί... με τον άσχημο. Ας δω τη ζωή κανενός ωραίου. Είναι ανάγκη να φάμε στη μάπα τον άσχημο;

Ν: Των ωραίων τις κάνανε ταινίες στα 60ies. Τώρα είναι η σειρά των άσχημων, των κοντών και των περιθωριακών. Οι περιθωριακοί έχουν την τιμητική τους στις ταινίες της σύγχρονης εποχής!

Α: Που κολλάει πάλι αυτό;

N: Δε με ρώτησες; Εν πάσει περιπτώση, αυτή την εποχή, οι αντιήρωες και οι αντικομφορμιστές κάνουν πέρασμα από τον κινηματογράφο. Σε αντίθεση με τους καουμπόιδες.

Α: Τί σχέση έχουν οι καουμπόιδες; Θα μας τρελάνεις;

N: ‘Εχουν κάνει το πέρασμα τους από τη μεγάλη οθόνη, παρακολούθα και λίγο τι λέμε.

Α: Τα πάντα έχουν κάνει το πέρασμα τους από τη μεγάλη οθόνη και όλα ανακυκλώνονται συνεχώς. Υπάρχουν ταινίες κάθε είδους και κάθε μια έχει το κοινό της. Τώρα σου έσκασε εσένα ότι ήρθε η σειρά των περιθωριακών;

Ν: Ναι αλλά ΤΩΡΑ δεν γυρίζονται ταινίες για την άγρια δύση! Περιθωριακοί μάλλον ήταν ατυχής λέξη... αλλά οι αντιήρωες ήταν καλή. Κράτα αυτή.

Α: Ταινίες με αντιήρωες υπάρχουν πολλά χρόνια τώρα, απλά εσύ το ανακάλυψες τώρα γιατί μέχρι χθές έβλεπες κινούμενα σχέδια.

Ν: Είναι θέμα ποσότητας! Πόσοι αντιήρωες έβγαιναν και βγαίνουν και πόσοι καουμπόιδες; Eίναι σημείο των καιρών. Τώρα πουλάει η κουλτούρα κι οι ασχημομούρηδες. Αντκομφορμιστικά πρότυπα.

Α: Και ποιός σου λέει εσένα ότι ένας καουμπόι δεν είναι αντιήρωας; Τί σχέση έχει το ένα με τ’ άλλο; Υπάρχουν γουέστερν που είναι κλασσικά παραδείγματα ταινίας αντι-ήρωα. Σύμφωνοι, τα πρώτα γουέστερν είναι παραδείγματα ταινιών με κλασσικούς ήρωες τύπου Τζον Γουέιν. Ειδικά όμως από τη δεκαετία του ’60 που προανέφερες και μετά αλλάζει το πράγμα κι όχι μόνο στα γουέστερν. Οι πρωταγωνιστές έχουν ελλατώματα, είναι διεφθαρμένοι, ανήθικοι κι αμετανοήτοι αν θες. Είναι είρωνες, κυνικοί κι εκκεντρικοί. Γενικώς υπολοίπονται της χάρης του κλασσικού ήρωα. Αντιήρωες είναι ο Ταξιτζής, ο Λεόν, ο Τyler στο Fight Club, o Mad Max, ο Κλιντ Ίστγουντ στη τριλογία με τα δολάρια και το Dirty Harry. Αντιήρωες ήταν οι πρωταγωνιστές στις ταινίες νουάρ σαν το Humphrey Bogart, που παίζουν από τη δεκαετία του ’40. Γενικώς αντιήρωες είναι οι τύποι που στις ταινιές δεν επιδίδονται σε ηρωισμούς κι υιοθετουν μια στάση τύπου nice guys finish last. Και επειδή εσύ τώρα το ανακάλυψες δε σημαινεί ότι τώρα έγινε και μόδα. Άμα γουστάρεις περιθωριακούς και άσχημους δες και το Freaks που είναι όλοι έτσι. Είδες τον κουλτουρότριχα και κάτι τρέχει στα γύφτικα. Οι αντιήρωες υπάρχουν πολλά χρόνια τώρα στο σινεμά.

Ν: Και σου είπα ότι οι αριθμοί τους ήταν πολύ λίγοι αρχικά, ενώ τώρα έχουν γίνει mainstream θέματα του σινεμά.

Α: Επιμένεις... οκ.

Ν: Όχι, πες που διαφωνείς.

Α: Ότι η ύπαρξη τους είναι όσο διαδεδομένη όσο και του κλασσικού ήρωα και άμεσα συνηφασμένη με τα γουέστερν που προανέφερες σαν αντιπαράδειγμα.

Ν: Ότι δεν ήταν λίγοι δε σημαίνει ότι ήταν και περισσότεροι. Δεν ήταν mainstream θεματολογία οι αντιήρωες.

Α: Κι έγιναν τώρα mainstream επειδή είδες μια ταινία με τον στραβοχυμένο, τον πορνοδιαστροφικό τον Gainsbourg;

N: Δε το είπα εγώ αυτό. Και κάθε άλλο παρά mainstream θα έλεγα ότι είναι η ταινία, ούτε καν κουλτουριάρικη είναι.

Α: Πριν από λίγο δεν έλεγες ότι ήρθε η σειρά του αντιήρωα να γίνει mainstream;

Ν: Άλλο αυτό...

18 σχόλια:

  1. Το je t'aimes ειναι το κομματι που πηδιουνται;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. http://www.youtube.com/watch?v=k3Fa4lOQfbA
    Κανονικα θα ταιριαζε πιο πολυ πιστευω στη προηγουμενη αναρτηση αλλα ειπα να το αφιερωσω στον Ν που αγαπησε τοσο αυτον τον μεγαλο καλλιτεχνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι απ'αυτά τα τραγούδια που έχεις ακούσει 1000000 φορές και δεν έχεις ιδέα ποιος τα λέει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ο Serge στην φωτογραφία από το βιντεάκι είναι πολύ άτομο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. νομίζω ότι τα replies εκτροχιάστηκαν από το διάλογο του ποστ. Και όχι παράλογα αφού η μουσική παιδεία του Gainsburg 'κέρδισε' την ομορφιά του, η οποία ούτως η άλλος ήταν ανύπαρκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εάν αυτά τα βογγητά δείχνουν μουσική παιδεία, έλα με ένα κασετοφωνάκι το βράδυ να σου γράψω την "Ωδή στο Παστίτσιο που Δεν Κατέβαινε". Ετοίμασε κάποιου είδους βραβείο, απονομή κλπ plz.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Να αφήσεις σε παρακάλώ το κόσμο να εκφραστεί ελεύθερα κι άσε το ρόλο του θεματοφύλακα κατά μέρος. Κατάλαβες φίλε μου... δουλειά δεν είχαμε, δουλειά βρήκαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Άσε το παιδί ήσυχο ρε, τι σπρώχνεις ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. λολ.
    -Rokabilly, μια παρατήρηση έκανα.

    -J, υπάρχει 1 βραβείο λίγο χρησιμοποιημένο αφού θέλεις τόσο να κερδίσεις κι εσύ ένα. http://www.youtube.com/watch?v=mxqKF3KzCLk

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δε γνωρίζω τον κύριο Gainsburg, αλλά έτσι που μου παρουσιάζετε τα πράγματα, μάλλον ήταν άλλος ένας μαλάκας που ξεθάφτηκε πρόσφατα από κάποιους ανέραστους trendy υπαλλήλους πολυεθνικής εταιρίας, οι οποίοι είχαν ξεμείνει από υλικό. Αν το εν λόγω χιτάκι που επινόησε ο τύπος ανήκει στο φάσμα της επαναστατικής μουσικής, τότε οι Ramones θα έπρεπε να θεωρούνται αντάρτικο ολοκαύτωμα. Βαφτίσαμε λοιπόν άλλον ένα μαλάκα "αντιήρωα" και καταφέραμε να εκμηδενίσουμε άλλη μία έννοια. Yeah! Κι όσο για τις γκομενάρες που του κάθονταν, δεν είναι παρά άλλο ένα παράδειγμα ανθρώπων που έπεσαν στην ίδια λούμπα (συνειδητά ή ασυνείδητα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ρε Mezcalin και εσύ χάνεις το νόημα. Ήταν κακάσχημος λέμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ύστερα από απαίτηση πολλών τηλεθεατών παραθέτω τα εξής ιστορικά στοιχεία: Ο αγαπητός σε όλους Serge διατηρούσε επί χρόνια σχέση με την Brigitte Bardot,την οποία και χώρισε λόγω της φοβίας του στα ευρυμεγέθη και πληθωρικά ντεκολτέ και μετά παντρεύτηκε την Jane Birkin,η οποία μπορούσε να περάσει τη ζωή της και χωρίς σουτιέν.Η Bardot,μη μπορώντας να του το συγχωρήσει αυτό,του απαγορεύει ρητώς και κατηγορηματικώς να κυκλοφορήσει ένα ντουέτο που ετοίμαζαν μαζί.Ο Gainsbourg όμως που είναι άντρας και δεν μασάει από τέτοια,ηχογραφεί εκ νέου το κομμάτι με την Birkin και έτσι δεν στερεί την ανθρωπότητα από το γνωστό τοις πάσι γκομενοτράγουδο ''je t'aime,moi non plus'' που έκτοτε αποτέλεσε ύμνο σε παραγωγές όπως οι βιντεοταινίες του 80 και τα επεισόδια του ΑΜΑΝ...Η ζωή κυλούσε ήρεμα για το ευτυχές ζεύγος,ο Serge γυρνούσε κάθε βράδυ πίτα στο σπίτι, έκανε τάρανδο την Jane ευκαιρίας δοθείσης,και αυτή τον περίμενε υπομονετική και πρόσχαρη με τον πλάστη στο χέρι και τα παιδιά να κλαίνε...Η αλλαγή στη ζωή τους ήρθε το βράδυ οπου ο Serge ξαναγύρισε πίτα,η Jane του κοπάνησε το κεφάλι στην πόρτα και του το άνοιξε ενώ ο Serge ξύπνησε το πρωί με την απορία γιατί έχει πονοκέφαλο και αίματα παντού...
    Το σχόλιο λοιπόν απευθύνεται σε όλους τους λοβοτομημένους που ανακαλύπτουν ξαφνικά τον κάθε τελειωμένο και τον ανακηρύσσουν τρισμέγιστο καλλιτέχνη.Από πότε ο εκάστοτε αλκοολικός,κατεστραμμένος Γάλλος ή ό,τι,που δεν είχε ποτέ σαφή μουσικό προσανατολισμό έγινε είδωλο; Επειδή πέθανε; Ή επειδή η Birkin φέρθηκε ''έξυπνα'' και πούλησε τα τραγούδια του για να βγαίνουν tribute δίσκοι με τυπάκια σαν τους Placebo; 'Η μήπως γιατί είναι ''πολύ μπρόστα'' το τραγούδι με την κόρη του στο clip του οποίου αφήνονται παιδοφιλικά υπονοούμενα; Αν είναι κριτήριο καλλιτεχνικής αξίας τα μπιου μπιου και ένα μάτσο τρελές δίχως γούστο ας κρεμαστούμε όλοι με τα καλσον που σκίζονταν για χάρη του Gainsbourg..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ένα μάτσο (παντοιοτρόπως) τρελές ανέκαθεν αποτελούσαν κριτήριο καλλιτεχνικής αξίας τα τελευταία 50-60 χρόνια.

    Εγώ πιστεύω πως το λάθος έγινε όταν τους δώσαμε την ψήφο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή